Πολλαπλές αφηγήσεις συνθέτουν την ανατροφοδότηση

Τα μέλη της ομάδας φοιτητών παιδαγωγικών σχολών -συνοδοιπόροι των ΔΕΝ από την άνοιξη έως το καλοκαίρι του 2014 αναστοχάζονται και αναρωτιούνται: γύρω από ποιες παιδαγωγικές έννοιες έμαθα σημαντικά πράγματα μέσα απ' τη συμμετοχή μου στις δράσεις των ΔΕΝ φέτος; Αν τα ΔΕΝ ήταν “μια σχολή”, τι μου πρόσφερε στην πορεία των σπουδών μου η συμμετοχή στη σπουδή που συνδιαμορφώσαμε με την ομάδα εμψυχωτών των ΔΕΝ;

OMfoitWords

ομαδοσυνεργατικότητα - ομαδοσυνεργατική μάθηση - ομαδοσυνεργασία

... Η ομαδοσυνεργατικότητα, ο σεβασμός και η διαφορετικότητα είναι τρεις έννοιες αλληλοσχετίζονται καθώς για να υπάρξει ομάδα και συνεργασία πρέπει να υπάρξει πρώτα σεβασμός στον/ην διπλανό/ή μας και αποδοχή της διαφορετικότητας του/ης καθενός/μια. Για να επιτευχθεί ένας στόχος που θέτουμε για τα παιδιά πρέπει πρώτα εμείς οι εκπαιδευτικοί να τον εφαρμόζουμε. Πρέπει να υπάρχει σεβασμός μεταξύ των εκπαιδευτικών, να αποδεχόμαστε τη διαφορετικότητα που κουβαλάει ο καθένας και να συνεργαζόμαστε για να προσφέρουμε ότι καλύτερο μπορούμε στα παιδιά. Η στάση αυτή των μεγάλων αντανακλάται και στα παιδιά. Έτσι και εμείς στη δράση είχαμε όλα τα παραπάνω και είχαμε και την ανάλογη συμπεριφορά από τα παιδιά καθώς υπήρχαν διαφορετικά παιδιά που έμαθαν να συνεργάζονται, να μοιράζονται τις σκέψεις τους, να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, να εμπλουτίζουν την ζωή τους και να μάθουν καινούργια πράγματα. Με λίγα λόγια, διαφορετικά παιδιά ενώθηκαν και κατάφεραν να γίνουν ένα.

... Η ομαδοσυνεργατικότητα -μια έννοια που την είχα διαβάσει πολλές φορές ως θεωρία στα βιβλία της σχολής μου- είδα να γίνεται πράξη εκεί μεταξύ των εμψυχωτών και μεταξύ των παιδιών στο Νέστο.

... Ομαδοσυνεργατικότητα: Έμαθα να δημιουργώ πράγματα αφήνοντας τον καθένα από την ομάδα μου να προσθέσει την δικιά του πινελιά σε αυτό που κάναμε.

... Η ομαδοσυνεργατικότητα και στο project είναι δύο έννοιες που έχω συναντήσει αρκετές φορές και τις έχω μάθει καλύτερα στην σχολή μου στο Παιδαγωγικό. Επίσης τις βίωσα ακόμη καλύτερα στο Νέστο όπου εμείς κάναμε ένα project μαζί με τα παιδιά με θέμα έναν τουριστικό οδηγό. Αυτές οι δύο παιδαγωγικές μέθοδοι είναι μαθητοκεντρικές. Καλλιεργούν τη συνεργασία, την ομαδικότητα και προσφέρουν δυνατότητα συμμετοχής και κινητοποίησης στους αδύναμους και αδιάφορους μαθητές και μαθήτριες, προωθούν την ενεργητική μάθηση, ενθαρρύνουν την ανάδειξη ενδιαφερόντων, συντελούν στην αναβάθμιση της αυτοεικόνας και της αυτοπεποίθησης των μαθητών, δίνουν την δυνατότητα στους μαθητές και τις μαθήτριες να εκφράζουν ελεύθερα τη γνώμη τους.

... Ομαδοσυνεργατικότητα: Μια έννοια που την είχαμε διδαχθεί αλλά δεν την είχαμε βιώσει... Τα ΔΕΝ μας έδωσαν αυτή την ευκαιρία. Καταλάβαμε ότι η λέξη δεν αποτελείτε μόνο από ομάδα + συνεργασία, αλλά από σχέση μελών + αλληλεπίδραση + συνοχή + κοινωνική οργάνωση + κοινοί στόχοι + αλληλεξάρτηση + ανάγκες.

... Έμαθα ότι η ομαδοσυνεργατική μάθηση είναι πιο αποτελεσματική από τον παραδοσιακό τρόπο μάθησης. Η ομαδοσυνεργατική μάθηση ενθάρρυνε την εμπλοκή των ίδιων των παιδιών. Καλλιέργησε επίσης την συνεργασία των μελών μεταξύ τους, ακόμη πρόσφερε επικοινωνία που επέτρεψε στα παιδιά να συζητούν με τα μέλη της ομάδας για να φτάσουν στον κοινό τους στόχο.

... Η ομαδική μάθηση καλλιεργεί τις γνώσεις και ενισχύει τη συνεργατικότητα μεταξύ των παιδιών. Έτσι ξεφεύγουμε από την μετωπική διδασκαλία δασκάλου - μαθητή, όπου το παιδί είναι παθητικός δέκτης και καλλιεργούμε την αλληλοδιδασκαλία μέσω ομάδας.

... Στην ομάδα μου όλα τα παιδιά ήταν πρόθυμοι να κάνουν ομαδική συνεργασία και με κανένα παιδί δεν είχε προκύψει πρόβλημα. Αυτό με βοήθησε να καταλάβω καλύτερα πως όταν μαθαίνουν να συνεργάζονται τα παιδιά από μικρή ηλικία δεν προκύπτουν προβλήματα στη πορεία. Συνηθίζουν και αυτόματα ενεργούν ομαδικά όταν πρέπει και όταν χρειάζεται. Στην ομάδα μας και εμείς μεταξύ μας κάναμε συνεργασίες και αυτό διευκόλυνε τη δουλειά μας. Ο καθένας μας ήξερε τι πρέπει να κάνει. Με τα θερινά ΔΕΝ λοιπόν κατάλαβα τι ακριβώς σημαίνει ομαδοσυνεργασία.

ομάδα – ομαδικότητα – ομαδική εργασία

... Ομάδα: Έμαθα πώς πρέπει να δουλεύουμε όταν είμαστε σε ομάδες. Και πράγματι δημιουργήσαμε μια τόση καλή ομάδα, ακούγαμε τις απόψεις που είχε ο κάθε ένας τα συζητούσαμε και στην συνέχεια παίρναμε μια κοινή απόφαση. Σεβόμασταν όλες τις απόψεις και προσπαθούσαμε να βρούμε το κοινό που θα μας ένωνε και πραγματικά το καταφέραμε. Γίναμε μια τόση καλή ομάδα - καταφέραμε να κάνουμε τις καλύτερες δραστηριότητες όλοι μαζί . Στην αρχή-αρχή, πριν δημιουργήσουμε τις ομάδες μας, ήμασταν μόνοι μας. Όταν όμως δημιουργήσαμε τις ομάδες μας, καταφέραμε και γίναμε το ''εμείς''.

... Ομάδα: Και πριν συμμετέχω στις δράσεις του ΔΕΝ ήξερα πως ο άνθρωπος μπορεί και επιβιώνει μόνο μέσα σε ομάδες. Εδώ όμως μας έχουν αποδείξει την εγκυρότητα της παραπάνω άποψης. Το ότι ήμουνα και εγώ ένα κομμάτι σε αυτό, με κάνει περήφανο που υπάρχουν άτομα και ασχολούνται με τέτοια ζητήματα και μας κάνουν την πρόταση να συμμετέχουμε σε αυτές. Έτσι έχουμε μάθει τον ορισμό της ομάδας, το από ποιους αποτελείται μια ομάδα και τον τρόπο λειτουργίας μιας ομάδας. Έχουμε μάθει, επίσης, να βάζουμε τα παιδιά να λειτουργούν σε ομάδες. Θέλοντας να εκπληρώσουμε τον κοινό σκοπό της ομάδας, κάθε μέλος αυτής έμαθε να σέβεται τον συνάνθρωπό και τον συνεργάτη του. Στη συνέχεια προσπαθήσαμε να κατανοήσουμε την διαφορετικότητα όσο στα μέλη της ομάδας, τόσο και στις απόψεις αυτών.

... Η ομαδικότητα πιστεύω είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά. Διότι μέσα από την ομαδική συνεργασία μαθαίνουμε πράγματα, δημιουργούμε, και κατά κάποιο τρόπο είμαστε πιο ελεύθεροι να εκφραστούμε, άνετοι, δραστήριοι για αυτό που θέλουμε να κάνουμε. Το βασικό είναι ότι μας θυμίζει πως δεν είμαστε μόνοι αλλά μια ομάδα.

... Ομάδα: Στην ομάδα έμαθα να κάνουμε δημιουργίες και να ακούμε την άποψη του άλλου και να προσπαθήσουμε να γινόμαστε μια καλή ομάδα. Και στην αρχή που προσπαθήσαμε να γίνουμε μία ομάδα, καταφέραμε να γίνουμε ένα "ΕΜΕΙΣ".

... Έμαθα ομαδική εργασία. Ο όρος αυτός πραγματοποιήθηκε με το καλύτερο τρόπο τη δεύτερη μέρα. Είχαμε σκοπό να κάνουμε έναν ταξιδιωτικό οδηγό για τους επόμενους που θα ξεναγούσαν αυτόν το τόπο. Όλα τα μέλη της ομάδας έβαλαν όλα τα δυνατά τους και δουλέψαμε βοηθώντας ο ένας τον άλλον. Με λίγα λόγια καταφέραμε να φτιάξουμε το δικό μας "εμείς". Σκεφτήκαμε όλοι μαζί , δουλέψαμε όλοι μαζί, γελάσαμε όλοι μαζί, ...μαζί ...μαζί...ήμασταν όλοι μαζί.

συνεργασία

... Σε όλη την περίοδο που συνέχιζαν τα Δ.Ε.Ν υπήρχε μια αποτελεσματική συνεργασία των παιδιών και εμψυχωτών.

... Συνεργασία: Όλοι μαζί συνεργαστήκαμε τόσο καλά. τόσο ωραία. Έμαθα πόσο σημαντικό είναι να μπορείς να συνεργάζεσαι με άλλα άτομα και πόσα ωραία πράγματα βγαίνουν μέσα από την συνεργασία. Γιατί μέσα από την συνεργασία έχεις την δυνατότητα να ακούς τις απόψεις και των άλλων και μέσα από αυτήν την συζήτηση μαθαίνεις περισσότερα πράγματα από ότι μόνος σου.

βιωματική μάθηση - εμπειρία

... Στη βιωματική μάθηση, ξεφεύγουμε από την θεωρία, την παπαγαλία και την παραδοσιακή μέθοδο διδασκαλίας, η οποία θέλει τον εκπαιδευτικό ως βασική πηγή μάθησης. Αντίθετα, εδώ τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από τις εμπειρίες και τα βιώματά τους.

... Η εμπειρία είναι κάτι που μας δίνει την ευκαιρία να βιώσουμε, να νιώσουμε καινούρια πράγματα, να γνωρίσουμε νέα πρόσωπα. Επίσης με την εμπειρία που αποκτάμε γινόμαστε καλύτεροι και πιο δημιουργικοί.
οργάνωση – προετοιμασία – εναλλακτικές λύσεις - ευθύνη

... Η ευκαιρία που μου δόθηκε να δω το πως οργανώνεται ένα τέτοιο πρόγραμμα ήταν πολύ ωφέλιμη ώστε έχοντας μια μικρή πείρα να μπορέσω να το κάνω και εγώ με μεγαλύτερη ανεξαρτησία όταν μου ζητηθεί. Ακόμα μέσα από αυτήν την προετοιμασία και την οργάνωση έμαθα ότι πάντα πρέπει να έχουμε μια εναλλακτική λύση σε περίπτωση που η πρωταρχική μας δραστηριότητα δεν μπορεί να γίνει.

... Οργάνωση: Αυτό το βίωσα στα Θερινά ΔΕΝ όπου όλα ήταν οργανωμένα από πριν. Γι' αυτό και είχαν μια ομαλή ροή και συνοχή. Βέβαια υπήρχαν και περιπτώσεις που ήταν εκτός της οργάνωσης αλλά δεν άλλαξαν το πρόγραμμα μας. Με την οργάνωση εννοώ ότι η δράση αυτή είχε μια αρχή, μέση και τέλος. Είχαμε σκεφτεί από πριν κάποια πράγματα που θα κάνουμε, πως θα τα κάνουμε, ώστε να βγει ένα καλό αποτέλεσμα. Στο τέλος είδαμε ότι αυτό μας βοήθησε όλους. Η οργάνωση είναι σημαντική και την χρειαζόμαστε τις περισσότερες φορές.

... Στα Δ.Ε.Ν έμαθα να βρίσκω εναλλακτικές λύσεις στα πράγματα που προέκυπταν εκτός του κανονισμένου προγράμματος. Επίσης έμαθα ότι πρέπει πάντα να υπάρχει ένα πλάνο Β με δραστηριότητες.

... Ευθύνη: Μάθαμε με τα μικρά παιδιά να παίρνουμε ευθύνες που μας άφηναν τα παιδιά τους και εμείς προσπαθήσαμε να μην γίνει κάτι στο παιδί και έτσι πήραμε ευθύνη και καταλάβαμε την ευθύνη...

συναδελφοσύνη

... Συναδελφοσύνη: Είναι από τις σημαντικότερες έννοιες στον χώρο εργασίας. Εάν δεν υπάρχει συνεργασία μεταξύ των συνεργατών τότε η δουλειά δεν προχωράει, επομένως ούτε βελτίωση ούτε αποτέλεσμα υπάρχει. Εμείς -σε ένα μικρό χρονικό διάστημα- γίναμε πολύ καλοί συνεργάτες. Δώσαμε χέρι-χέρι, ενώσαμε τις γνώσεις μας, αλληλοβοηθηθήκαμε, συμπλήρωνε ο ένας τον άλλον εκεί που χρειαζόταν και στο τέλος βγάλαμε μια καταπληκτική δουλειά. Ελπίζω κάποτε πάλι να συνεργαστώ με τέτοιους καταπληκτικούς ανθρώπους που είναι γεμάτοι από χαρά και αγάπη.

διαφορετικότητα

... Η διαφορετικότητα είναι πλεονέκτημα και όχι μειονέκτημα, έτσι όπως συνηθίζεται να λέγεται. Είχα την δυνατότητα να γνωρίσω ότι κάθε παιδί έχει διαφορετικές εμπειρίες, ευκαιρίες και γνώσεις και ότι κάθε παιδί "φέρει" μια μοναδική κουλτούρα. Έτσι, τα παιδιά από μικρές σχετικά ηλικίες έρχονται σε επαφή με διαφορετικούς πολιτισμούς, κάτι που θα μπορούσε να συμβάλλει στη εξάλειψη του ρατσισμού.

... Διαφορετικότητα: Ο καθένας μας χωριστά έχει τον δικό του τρόπο σκέψης, την δικιά του θρησκεία, τον δικό του τρόπο ζωής. Σε κάποια θέματα δεν υπάρχει "σωστό" ή "λάθος". Απλά ο καθένας βλέπει τα πράγματα από την δική του οπτική γωνία. Το θέμα είναι να μην βλέπουμε μονόπλευρα, αλλά ως ένα σύνολο.
... Στα θερινά ΔΕΝ είδα, ένιωσα και έζησα τη διαφορετικότητα. Μιας και εγώ η ίδια ανήκω σε αυτόν τον "όρο"

ήταν συγκινητικό που παραβρέθηκα σε τέτοιο περιβάλλον. Παράλληλα με την διαφορετικότητα συνυπήρχε η ισότητα, η ίση μεταχείριση δηλαδή όλων των παιδιών, ανεξαιρέτως το φύλο, τη μητρική γλώσσα, τη θρησκεία.

... Διαφορετικότητα: Είχα διαβάσει κάπου ότι διαφορετικότητα δεν σημαίνει άσπρο ή μαύρο. Αποτελεί απαραίτητο στοιχείο για να δώσει χρώμα, νόημα και σκοπό στη ζωή μας, στην ύπαρξη μας. Μας ενώνει με τον συν-άνθρωπό μας, μας δίνει τη δυνατότητα να συν-ζούμε με τον άλλον, να συν-αποφασίζουμε και τέλος να συν-αποκαλύπτουμε την ζωή. Δεν είχα καταλάβει τι ακριβώς ήθελε να πει αυτός που το είχε γράψει. Μετά την κατασκήνωση όμως, η έννοια της λέξης ήταν πλέον σαφής.

σεβασμός - αλληλοσεβασμός

... Σεβασμός, σεβασμός προς το διαφορετικό, σεβασμός στους μαθητές μου, σεβασμός μεταξύ τους και βεβαία σεβασμός προς τον δάσκαλο. Έμαθα ότι αν δεν υπάρχει ο σεβασμός δεν μπορεί να υπάρξει ούτε η ομαδοσυνεργασία ούτε η επικοινωνία.

... Σεβασμός: Έμαθα και μάθαμε όλοι μας να δείχνουμε σεβασμό ο ένας στον άλλων. Όλοι μας στην αρχή είχαμε διαφορετικές απόψεις, διαφορετικά ενδιαφέροντα διαφορετικά γούστα - ο κάθε ένας στην ουσία είχε διαφορετική προσωπικότητα. Εμείς παρόλα αυτά καταφέραμε και αποκτήσαμε μια καλή φιλία. Για να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε μια καλή φιλία-ομάδα έπρεπε να δείξουμε σεβασμό ο ένας στον άλλον. Δεν ήταν και τόσο δύσκολο - όλοι μας έπρεπε να κάνουμε μια προσπάθεια. Εμείς κάναμε την μεγαλύτερη προσπάθεια που έπρεπε, και τα καταφέραμε - δείχνοντας σεβασμό ο ένας στον άλλον και σεβασμό στην διαφορετικότητα του καθενός μας. Και μέσα από τον σεβασμό και την αγάπη που είχε ο ένας για τον άλλον, δημιουργήσαμε τις καλύτερες φιλίες.

... Σεβασμός: Θέλω να δώσω ένα παράδειγμα που έζησα στο ΔΕΝ. Τη πρώτη μέρα παρατήρησα ότι κάποια παιδιά κοροϊδεύονται μεταξύ τους. Στη συνέχεια με το σεβασμό που τους δείξαμε στα δρώμενα, στις σκέψεις τους, η κατανόηση και η σχέση που αποκτήσαμε τους οδήγησε αυτόματα να συμπεριφέρονται και αυτοί έτσι. Καταφέραμε να σεβόμαστε τη διαφορετικότητα του άλλου, τους κανόνες που είχαμε βάλει για να προσέχουμε, τις σκέψεις άλλων... και γίναμε φίλοι.

... Σεβασμός: Μάθαμε όλοι μαζί να σεβόμαστε ο ένας τον άλλον. Στην αρχή όμως είχαμε όλοι διαφορετικές απόψεις και μάθαμε να σεβόμαστε την άποψη του άλλου. Όταν την λέει προσπαθήσαμε να κρατήσουμε μια καλή φιλία.

... Αλληλοσεβασμός: Ο αλληλοσεβασμός συνδέεται με τη διαφορετικότητα και την ομαδοσυνεργατικότητα. Είναι το πρώτο που πρέπει να κάνει κανείς για να μπορέσει να δει την διαφορετικότητα του άλλου έτσι ώστε να μπορέσει στη συνέχεια να συνεργαστεί ομαδικά μαζί του, σεβόμενος τις απόψεις του. Ο αλληλοσεβασμός είναι λοιπόν μία λέξη που μου έμαθαν τα ΔΕΝ μέσα από τις δραστηριότητες που κάναμε.

... Σωστή διδασκαλία, αγάπη και σεβασμός προς τα παιδιά, όχι ρατσισμός – ένωση των ανθρώπων: Μέσα από την εμπλοκή που είχα και με τα παιδιά -αλλά και με τους ενήλικες- μου δόθηκε η ευκαιρία να βάλω σε πράξη όλα όσα έχω διαβάσει μέχρι τώρα. Με την οργάνωση των ομάδων και το πρόγραμμα που είχαμε καθημερινά, συμπεριλαμβανομένου και την μεταξύ μας σχέση που είχε βάσεις αγάπης αλλά και σεβασμού, καταφέραμε να συνυπάρξουμε με αρμονία και ένωση χωρίς διαχωρισμούς.

δημιουργικότητα

... Με τη δημιουργικότητα πιστεύω ότι μαθαίνουμε καινούρια πράγματα που δεν τα ξέρουμε. Επίσης μας δίνει τη δυνατότητα να φτιάξουμε, να δημιουργήσουμε κάτι δικό μας με τα μέσα, τα υλικά που διαθέτουμε. Στο τέλος, η δημιουργικότητα μας βοηθά να αποκτήσουμε νέες δεξιότητες και πίστη στον εαυτό μας.

... Έμαθα πώς μπορώ να μετατρέπω τις πιο απλές καταστάσεις σε ευχάριστες και δημιουργικές καταστάσεις. Τα Δ.Ε.Ν. μου έδωσαν την ιδέα και το θάρρος να είμαι στο μέλλον μια δημιουργική δασκάλα.

... Δημιουργικότητα: Η έννοια της λέξεις ξεκίνησε να δημιουργείται στο μυαλό μου με την ταινία που φτιάξαμε μαζί με τους συμφοιτητές μου την άνοιξη ως δράση των ΔΕΝ. Με τις δραστηριότητες που κάναμε στην κατασκήνωση η δημιουργικότητα είχε γίνει πλέον ένα κομμάτι της ζωής μας που την είχαμε ανάγκη! Όλοι γεννιόμαστε με ένα τεράστιο δυναμικό φαντασίας και δημιουργικότητας και ένα μεγάλο ποσοστό αυτού του δυναμικού χάνετε... Ως μια μελλοντική δασκάλα μπορώ να πω ότι η δημιουργικότητα είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ στην εκπαίδευση...

επικοινωνία

... Η επικοινωνία που είχαμε με τα παιδιά με βοήθησε πάρα πολύ. Έμαθα ότι η επικοινωνία μεταξύ των παιδιών και η επικοινωνία δασκάλου-μαθητή παίζει τον κυρίαρχο ρόλο για την επίτευξη ενός σκοπού. Αν έχεις μια καλή επικοινωνία μπορείς να συνεργαστείς άψογα με τους μαθητές σου.

... Μπόρεσα να δημιουργήσω μια πολύ καλή επικοινωνία με τα παιδιά και να συζητήσω με βάση της δικές τους σκέψεις.

... Τα θερινά ΔΕΝ μου έδωσαν τη δυνατότητα να έρθω πιο κοντά με τα παιδιά και να επικοινωνήσω μαζί τους με διάφορους τρόπους. Δεν είναι πάντα εύκολο να επικοινωνήσεις με τα παιδιά. Πρέπει κατά την άποψη μου να τους πλησιάσεις με κάποιους τρόπους ώστε και το παιδί να αισθάνεται άνετα για να υπάρχει μια επικοινωνία. Κάποιες φορές χρειάζεται να γίνεις παιδί με το παιδί και κάποιες φορές βοηθός του παιδιού. Στα θερινά ΔΕΝ λοιπόν, ένα από αυτά που έχουμε μάθει είναι να βρίσκουμε τρόπους επικοινωνίας με τα παιδιά.

υπομονή - ψυχολογική υποστήριξη

... Στην ομάδα μου είχαμε και κάποια παιδιά που ήταν μεγαλύτερα από τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας τα οποία μερικές φορές δεν άκουγαν και δεν απαντούσαν στις ερωτήσεις μας. Σε αυτή τη περίπτωση χρειάστηκα να κάνω υπομονή ώστε να καταλάβουν πως αυτό που κάνουν δεν ήταν σωστό. Τα παιδιά δεν μας γνώριζαν και αυτός μπορεί να ήταν ο λόγος της συμπεριφοράς τους. Όσο συνέχιζαν να μην ακούν και να μην απαντούν εγώ χρειαζόμουν υπομονή ώστε να τους τα ξαναλέω. Τα παιδιά όμως ήταν τόσο καλά που την επόμενη μέρα ήρθαν και ζήτησαν συγγνώμη από μόνοι τους για την προηγούμενη μέρα. Είχαμε λοιπόν λύσει το πρόβλημα και οι επόμενες μέρες κύλισαν πιο ήρεμα και όμορφα. Έμαθα λοιπόν να κάνω περισσότερη υπομονή και να προσπαθήσω με μεγαλύτερη δύναμη. Όταν υπάρχει δύναμη και υπομονή υπάρχουν και καλά αποτελέσματα.

... Έμαθα πως γίνετε η ψυχολογική υποστήριξη. Όπως ξέρουμε όλοι είμαστε ακόμα φοιτητές. Έχουμε γνώσεις, ήμαστε επαρκής να συναντήσουμε τους μαθητές. αλλά είχαμε το άγχος αν θα τα καταφέρουμε με αποτελεσματικό τρόπο, αν θα μας αγαπούσαν τα παιδιά και αλλά τέτοια ερωτήματα. Όταν όμως άρχισε ο κύκλος μας και όταν συναντήσαμε τους εμψυχωτές και την υπεύθυνη της δράσης, όλα τα ερωτήματα και το άγχος διαλύθηκε και πλέον ήμουν βέβαιη πως θα τα καταφέρουμε ότι κι αν γίνει. Αυτό μου έγινε ένα μεγάλο παράδειγμα και από παιδαγωγικής άποψης και για όλη μου τη ζωή. Αυτό δείξαμε και στα παιδιά, στους φίλους μας εκεί.

χαμόγελο - αισιόδοξη στάση ζωής

... Χαμόγελο: Το σημαντικότερο όπλο του ανθρώπου. Ο άνθρωπος έχει πάντοτε την ανάγκη να χαμογελά ο ίδιος, αλλά και να το μεταδώσει στους γύρω του. Σε όλες αυτές τις δράσεις διαπίστωσα πόσο ωραία μπορεί να νιώθει κάποιος/α, όταν κάνει τον διπλανό του να χαμογελά. Προσωπικά είμαι ένας άνθρωπος που δεν του λείπει το χαμόγελο ποτέ. Πέρασα υπέροχες στιγμές, έριξα τρελό γέλιο και πιστεύω πως έκανα και τους συνεργάτες μου να γελάνε. Σαν μελλοντικός εκπαιδευτικός, πιστεύω πως αυτό το γεγονός θα με κάνει να αντιμετωπίσω τις δυσκολίες που πρόκειται να αντιμετωπίσω.

... Αισιόδοξη στάση ζωής: Μετά από τη συμμετοχή στις δράσεις του ΔΕΝ, διαπίστωσα ξανά πόσο σημαντικό είναι η αισιοδοξία που έχουμε απέναντι στη ζωή. Έμαθα πως με λίγη αισιοδοξία και θέληση δεν υπάρχει τίποτα πάνω στη γη που να μην μπορεί να κάνει ο άνθρωπος. Σαν μελλοντικοί εκπαιδευτικοί και ενεργοί πολίτες για να προοδεύσει αυτή η κοινωνία θα πρέπει να ελπίζουμε, να θέλουμε, να διεκδικούμε τα καλύτερα για την ανθρωπότητα. Ένιωσα μέσα από τη μοναδική αυτή εμπειρία την μοναδικότητα του να δίνει κανείς ευκαιρίες στα παιδιά να κάνουν όνειρα για ένα καλύτερο μέλλον.

OMfoitProsdokies

OMfoit

Ομάδα φοιτητών: Τζεϊλάν Κοτζά, Εσρά Ομέρ, Σινέμ Μπελμπέρ Μουσταφά, Χαββά Κοτζά, Ραμπάν Ιμπράμ Ογλού, Χαβά Ντελή, Ιζέλ Αλή Δαή, Τζεμιλέ Καπζά Φεϊζουλά, Μερβέ Δουλγκέρ, Κενάν Κερήμ, Φατμέ Ιμπίς, Αρζού Μπαντάκ, Εσρά Μπεκήρ Ουστά, Γκαμζέ Ταχήρ, Οζλέμ Εμπλιούκ, Μελέκ Κιοσέ

Η συμμετοχή μου φέτος στη "σχολή ΔΕΝ"...

... ήταν καλή, αξέχαστη εμπειρία για μένα. Διότι ήρθα σε επαφή με τα παιδιά και μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω από κοντά τα ΔΕΝ, τη λειτουργία και τη δημιουργικότητα τους. Επίσης μου δόθηκε η ευκαιρία ερχόμενη σε επαφή με τα παιδιά να βιώσω καινούργια πράγματα και συναισθήματα.

... μου πρόσφερε μια αξιόλογη εμπειρία με τα παιδιά. Μ' άρεσε ο ρόλος του εμψυχωτή. Ήταν μια καλή ευκαιρία να μετατρέψω την θεωρία που ήξερα σε βιωματική γνώση.
... μου πρόσφερε άπειρα πλεονεκτήματα και μια πολύ καλή εμπειρία για μένα την αυριανή δασκάλα. Ήταν κάτι ιδιαίτερο που έζησα γιατί βρέθηκα τόσο κοντά με τα παιδιά έτσι ώστε να τους προσφέρω όλη την αγάπη και τη διάθεση που είχα για αυτά.

... πρόσθεσε στην πορεία των σπουδών μου την αυτοεκτίμηση. Μέσα από αυτήν την πορεία που κάναμε, νιώθω πλέον πιο σίγουρη και έτοιμη για την πρακτική άσκηση που μας περιμένει στους επόμενους μήνες. Η δουλεία που θα κάνουμε σίγουρα θα είναι καλύτερη μέσα από αυτήν μας την εμπειρία. Μάθαμε από τα λάθη μας και επαναξιολογηθήκαμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

... για μένα ήταν μια αξέχαστη εμπειρία. Και μια καλή πρακτική διότι μας έδωσε τη δυνατότητα να γνωρίσουμε καλύτερα τα παιδιά από κοντά. Και ως μία μελλοντική δασκάλα έμαθα τόσο χρήσιμα πράγματα. Ένα από αυτά ήταν το πόσο σημαντικό είναι τα παιδιά να δουλεύουν σε ομάδες, γιατί το παιδί -όταν αισθάνεται ότι ανήκει σε μία ομάδα- νιώθει πιο άνετα και εκφράζεται ευκολότερα. Είμαι ευχαριστημένη διότι συνεργαστήκαμε πάρα πολύ καλά και μετά παιδιά και με τους εκπαιδευτικούς των ΔΕΝ. Είχαμε πάνω μας μια γλυκιά κούραση και με το χαμόγελο των παιδιών αυτό μας έφευγε και τα παιδιά μας δίνανε τη δύναμη για να συνεχίσουμε αυτό το όμορφο ταξίδι μας. Κάναμε τις καλύτερες δραστηριότητες και τις καλύτερες συνεργασίες μαζί με τα παιδιά και με τους εκπαιδευτικούς. Ευχαριστώ στα ΔΕΝ που μας έδωσαν αυτήν την ωραία ευκαιρία διότι μάθαμε πάρα πολλά πράγματα και αποκτήσαμε τις καλύτερες συνεργασίες και φιλίες και μας πρόσφερε καλές εμπειρίες που ίσως μια μέρα θα τις χρειαστούμε ως μελλοντικοί εκπαιδευτικοί. Ήταν το καλύτερο ταξίδι που κάναμε.

... τη συμμετοχή μου στα ΔΕΝ την ευχαριστήθηκα πολύ, και αυτή μου πρόσφερε μόνο θετικά και με έκανε να νιώσω πιο έμπειρη και σίγουρη για τον εαυτό μου.

... ήταν ένα υπέροχο ταξίδι καθώς ήταν μια πρακτική άσκηση που βοήθησε ως μελλοντική εκπαιδευτικό να έρθω σε επαφή με πολλά παιδιά. Η επαφή αυτή μου έδειξε ότι κάθε παιδί έχει διαφορετικές ανάγκες και απαιτήσεις από τον/ην εκπαιδευτικό. Άλλα παιδιά χρειάζονται περισσότερη αγάπη, άλλα περισσότερη αυτοπεποίθηση, σιγουριά άλλα περισσότερη χαρά. Τέλος, η σχέση εκπαιδευτικού και παιδιού είναι μια σχέση αμφίδρομη καθώς χρειάζεται και οι δύο πλευρές να τροφοδοτούνται για να μπορεί να υπάρξει μια ωραία και πετυχημένη συνεργασία. Όλος αυτός ο πλούτος μου προσφέρθηκε από τα ΔΕΝ.

... μου πρόσφερε ανεπανάληπτες εμπειρίες οι οποίες μου έδωσαν για άλλη μια φορά να να καταλάβω πόσο δύσκολος αλλά και "ιερός" είναι ο ρόλος ενός εκπαιδευτικού.

... μου έδωσε την ευκαιρία να κάνω καινούριες φιλίες, να γνωρίσω ανθρώπους με διαφορετικές προσωπικότητες, να έρθω σε επαφή με παιδιά από όλες τις ηλικίες. Έμαθα να δουλεύω σε ομάδες, να συνεργάζομαι με άτομα που δεν τα γνώριζα μέχρι εκείνη τη στιγμή και να παίρνω πρωτοβουλίες. Ήταν μια μοναδική εμπειρία, καθώς βρισκόμασταν με μια ομάδα ατόμων που πραγματικά "αγκάλιαζε" τον καθένα μας ξεχωριστά, αλλά και όλους μαζί. Θα ήθελα να ευχαριστήσω και εγώ με τη σειρά μου όλους αυτούς τους ανθρώπους -που είτε συμμετέχουν ενεργά, είτε βρίσκονται στην διοίκηση- για την μοναδική ευκαιρία που μας έχουν δώσει. Σίγουρα θα υπάρχουν πολλά άτομα που θα θελήσουν να συμμετάσχουν ξανά σε αυτή τη δράση και σίγουρα ένας από αυτούς θα είμαι και εγώ.

... πρόσφερε κάποιες καινούριες ιδέες, γνώσεις, αξίες, φιλίες τόσο μεταξύ μας όσο και με τα παιδιά. Ζωντάνια, αγάπη, χαρά, ελπίδα. Και το σημαντικότερο που προσφέραμε όλοι μαζί -και χάρη σ' αυτό τα καταφέραμε- είναι η ένωση που μας βοήθησε να δημιουργήσουμε το ΕΜΕΙΣ, και έπαιξε, παίζει και θα παίξει σημαντικό ρόλο σ' όλη μας την σταδιοδρομία.

... μου έμαθε να αγαπώ και να σέβομαι την φύση και τα χαρίσματα που έχει. Επίσης μου έμαθε να υπάρχω μέσα σε μια ομάδα και να με αποδέχονται και να τους αποδέχομαι όπως είναι και να εκφράζομαι ελεύθερα χωρίς ενδοιασμούς, να μοιράζομαι τις δυσκολίες και τις χαρές. ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ Δ.Ε.Ν. ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙΣ ΚΑΙ ΕΥΧΟΜΑΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙΣ ΠΑΝΤΑ...

... αναμφίβολα, ήταν μια αξέχαστη και καταπληκτική εμπειρία. Ήταν σαν να έκανα την πρακτική μου άσκηση για δεύτερη φορά, όμως με μια ουσιαστική διαφορά, είχα να κάνω με τελείως διαφορετικό περιβάλλον. Έβλεπα και ένιωθα τη θεωρία που άκουγα στη σχολή μου να γίνεται πράξη. Αν και η συμμετοχή μου ξεκίνησε ολίγον τυχαία, κατέληξε με ευχάριστο τρόπο, όπου νιώθω ότι έχω κερδίσει πάρα πολλά πράγματα, τα οποία όχι μόνο θα συμβάλλουν στην επαγγελματική αλλά και στην ιδιωτική μου ζωή. Ήταν ένα μάθημα ζωής για εμένα πέρα από μια συνηθισμένη "παιδαγωγική σχολή". Ευελπιστώ, ότι σύντομα θα έχω τη δυνατότητα να εφαρμόσω όλες μου τις γνώσεις και να έχω ένα ουσιαστικό ρόλο στην εκπαιδευτική πράξη και εγώ παραβρισκόμενη σε ένα τόσο ωραίο και διαφορετικό περιβάλλον.

... ήταν μια αξέχαστη εμπειρία. Νιώθω πολύ τυχερή που γνώρισα ανθρώπους που είναι Κ-Α-Τ-Α-Π-Λ-Η-Κ-Τ-Ι-Κ-Ο-Ι! Στο δρόμο των σπουδών μου, τα ΔΕΝ ήταν ένα πολύ μεγάλο δώρο για μένα. Και στην πρακτική που θα έχω φέτος αλλά και γενικά στη μελλοντική μου ζωή θα με βοηθήσουν πάρα πολύ αυτά που έμαθα από τα ΔΕΝ. Είχαμε μια φανταστική συνεργασία μαζί με τους εκπαιδευτικούς και με τα παιδιά. Ευχαριστώ στο ΔΕΝ που μας έδωσε αυτήν την ευκαιρία διότι μάθαμε πάρα πολλά πράγματα και αποκτήσαμε τις καλύτερες συνεργασίες και φιλίες.

... μου έχει προσφέρει δυνατότητες/τρόπους επικοινωνίας με τα παιδιά. Ήρθα πιο κοντά με τα παιδιά αλλά και με το μελλοντικό μου επάγγελμα όπως είχα σκεφτεί. Κατάλαβα πως για όλα τα προβλήματα υπάρχουν λύσεις αρκεί να το θέλεις πραγματικά. Όσο άγχος και να έχεις, όσο κουρασμένη και να είσαι ένα χαμόγελο από ένα παιδί σου παίρνει όλο το άγχος και τη κούραση. Η αγάπη για τα παιδιά είναι κάτι που το μεγαλώνεις μέσα σου κάθε στιγμή. Η επιτυχία ενός παιδιού με τη βοήθεια σου δεν μοιάζει με καμία ευτυχία. Έμαθα πως όσο κοντά έρχεσαι με τα παιδιά τόσο καλά καταλαβαίνεις τον κόσμο τους και τις σκέψεις τους. Η σχολή ΔΕΝ ήταν για μένα μια αξέχαστη εμπειρία.

... ήταν μια ευχάριστη εμπειρία. Εκτός από ότι πέρασα καλά έμαθα και πολλά πράγματα. Γνώρισα τα παιδιά από κοντά, βγήκα από το θεωρητικό πλαίσιο και απόκτησα σχέσεις σεβασμού αγάπης με αυτά. Έγινα μάρτυρας και μέλος ενός προγράμματος που είχε τακτική και λύσεις για κάθε μικρό πρόβλημα. Είδα παιδιά που θέλουν να μάθουν, να συζητάνε, να μοιράζονται, να βοηθάνε, και κατάλαβα καλύτερα ότι τα παιδιά αγαπάνε το σχολείο αρκεί να τους συμπεριφερόμαστε με το κατάλληλο τρόπο. Ήταν μια απίστευτη εμπειρία, ευχαριστώ το ΔΕΝ το ΕΜΕΙΣ τους ΦΙΛΟΥΣ. Δεν θα το ξεχάσω ποτέ αυτό που μου προσφέρατε.

... για μένα ήταν μια εμπειρία που μάθαμε τόσο σημαντικά πράγματα για τα παιδιά. Που μάθαμε τα παιδιά καλύτερα σε ομάδες και μάθαμε σε αυτούς τι είναι ομάδα, τι είναι συνεργασία και τι είναι φιλία. Ήμουνα ευτυχισμένη που ασχολήθηκα με τα παιδιά και γνώρισα τους εκπαιδευτικούς ΔΕΝ και τα παιδιά που ήταν μαζί μου... Είχαμε όλοι κούραση αλλά το χαμόγελο του παιδιού δεν μας άφηνε τίποτα πάνω μας, ούτε κούραση ούτε τίποτα... και θα ήθελα πάρα πολύ πάλι να πάω σε ΔΕΝ γιατί είναι ένα ταξίδι πολύ ωραίο...