Πολλαπλές αφηγήσεις της ομάδας εμψυχωτών

...στο ποτάμι

nestosWk3_01
nestosWk3_02
nestosWk3_03
nestosWk3_04
nestosWk3_05
nestosWk3_06
nestosWk3_07
nestosWk3_08
nestosWk3_09
nestosWk3_10
nestosWk3_11
nestosWk3_12
nestosWk3_13
nestosWk3_14
nestosWk3_15
nestosWk3_16
nestosWk3_17
nestosWk3_18
nestosWk3_19
nestosWk3_20
nestosWk3_21
nestosWk3_22
nestosWk3_23
nestosWk3_24
nestosWk3_25
nestosWk3_26
nestosWk3_27
nestosWk3_28
nestosWk3_29
nestosWk3_30
nestosWk3_31
nestosWk3_32
nestosWk3_33
nestosWk3_34
nestosWk3_35
nestosWk3_36
nestosWk3_37
nestosWk3_38
nestosWk3_39
nestosWk3_40
nestosWk3_41
nestosWk3_42
nestosWk3_43
nestosWk3_44
nestosWk3_45
nestosWk3_46
nestosWk3_47
nestosWk3_48
nestosWk3_49
nestosWk3_50
nestosWk3_51
nestosWk3_52
nestosWk3_53
nestosWk3_54
nestosWk3_55
nestosWk3_56
nestosWk3_57
nestosWk3_58
nestosWk3_59
nestosWk3_60
nestosWk3_61
nestosWk3_62
nestosWk3_63
nestosWk3_64
nestosWk3_65
nestosWk3_66
nestosWk3_67
nestosWk3_68
nestosWk3_69
nestosWk3_70
nestosWk3_71
nestosWk3_72
nestosWk3_73
nestosWk3_74
nestosWk3_75
nestosWk3_76
01/76 
start stop bwd fwd

 

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΟ-ΞΕΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ “ΜΟΥΣΑΦΙΡ-Ω-ΣΥΝΗΣ” ΩΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

Όπως ο άνθρωπος φιλοξενείται πάνω στον πλανήτη γη – μαζί με μύριες όσες άλλες μορφές ζωής – έτσι κι εμείς φιλοξενούμαστε στον τόπο της θερινής δράσης, δημιουργώντας ΔΕΝτοπία που αναζητούν να μάθουν και να εξασκήσουν δεξιότητες διαπολιτισμικής συνύπαρξης. Όπως ανακαλύπτουμε κι εκτιμούμε την βιοποικιλότητα μέσα στην οποία είμαστε ενταγμένοι, έτσι ανακαλύπτουμε κι εκτιμούμε έναν κήπο τρόπων επικοινωνίας. Πολλές φορές οι ανακαλύψεις μας έρχονται μέσα από δυσκολίες, εμπόδια που συναντούμε και συγκρούσεις. Ο πλούτος της ζωής κερδίζεται μέσα από βιώματα, ουδέποτε χαρίζεται. Το ποτάμι αυτή τη βδομάδα ήταν ένας τόπος-σχολείο, και τα μαθήματα του ζήτησαν να μπουν σ' ένα παραμύθι...

 

Μια φορά και έναν καιρό υπήρχε μια μεγάλη οικογένεια. αυτή η οικογένεια ήταν πολύ δεμένη μεταξύ της. οι σχέσεις τους ήταν πολύ καλές και στενές, υπήρχε μεγάλη αγάπη, είχαν μάθει να σέβονται ο ένας τον άλλον, να αλληλοβοηθιούνται, να δίνουν χώρο στις ανάγκες του άλλου, να αντιμετωπίζουν μαζί την κάθε δυσκολία. Μια μέρα ξαφνικά, χτύπησε η πόρτα του σπιτιού τους μια μουσαφίρισσα. Η οικογένεια την υποδέχτηκε εγκάρδια και με μεγάλη χαρά. Μέρα με τη μέρα φάνηκε ο διαφορετικός τρόπος ζωής της μουσαφίρισσας με την οικογένεια, και παρόλο που μιλούσαν την ίδια γλώσσα, δεν μπορούσαν να καταλάβουν και να νιώσουν ο ένας τον άλλον. Και κάπως έτσι δημιουργήθηκαν αποστάσεις, όπου η οικογένεια άρχισε να νιώθει άσχημα. Τελικά η μουσαφίρισσα αποχαιρέτησε την οικογένεια, χωρίς να έχει καταλάβει τον τρόπο που λειτουργεί και υπάρχει, και θα συνεχίσει να υπάρχει δυνατή και δεμένη για πάντα. Μια παροιμία λέει: «Ο μουσαφίρης τρώει αυτό που βρίσκει και όχι αυτό που επιθυμεί»

Με ζόρισμα και πίεση
πως θες να δεις χαΐρι.
Θα πάρεις λάθος μήνυμα
και ένα σακί (του) μπατίρη.
Η ελευθερία της έκφρασης
Υπόθεση μεγάλη,
η στιγμή είναι στιγμή
Που χάνεται και δεν υπάρχει άλλη.
Να αντικαταστήσει τη χαρά
και χίλια συναισθήματα
Δεν επαναλαμβάνονται
ψυχής, καρδιάς μηνύματα…

 

ΜΑΤΙΕΣ ΓΥΡΩ ΑΠ' ΤΑ ΒΙΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΒΔΟΜΑΔΑΣ

Με το ξεκίνημα της η εβδομάδα είχε πολλές φουρτούνες… ο άνεμος φυσούσε και ανακάτευε ότι είχαμε φτιάξει… μα πώς να διαλύσει κάτι τόσο γέρο; Η εβδομάδα ήταν γεμάτη συνεργασία, εκπλήξεις και ανατροπές. Κάποια από αυτά ήταν: ένα πάρτι γενεθλίων, ένα βιντεοκλίπ γεμάτο ΣΣΣΣΣΣΣ και παράξενους χορούς, τραγούδια και ιστορίες και πολύχρωμα φυλαχτά. Παρόλα αυτά δεν έλειψαν και τα δημιουργικά παιχνίδια, που αν παρατηρούσε κανείς όταν τα παιδιά κολυμπούσαν, αν ακολουθούσε την ροή τους θα έβλεπε ότι δεν ήταν απλές βουτιές αλλά, σχέσεις που είχαν δημιουργηθεί όλο αυτό το διάστημα.

Πορείες - διαδρομές με μουσική και χορό, κατασκευές, αστεία, παιχνίδι με γενέθλια και σιωπή. Γνωριμία με νέους κόσμους είτε μέσα μου, είτε έξω! Πρέπει, δεν πρέπει, παραβιάσεις ορίων. Τα συναισθήματα πολλά και εναλλασσόμενα φόβος, αγωνία, άγχος, χαρά και ευτυχία. Πρόσωπα και ψυχές οικίες, ζεστές, ξέγνοιαστες με όρεξη για συνδέσεις- επαφές. Όλοι πάνω μας ένα φυλακτό, για να μας κρατά ‘δυνατούς’ όπως είναι τα δικά του υλικά (σχοινί και χάντρες από πηλό). Κάπου όμως υπάρχει και μια σιωπή με πολλά χρώματα, εικόνες, μουσική, παιχνίδι, γέλια και πειράγματα. Σας την αφιερώνουμε είναι δική σας αξιοποιήστε την όπως εμείς…


«Περάσματα»: η 3η εβδομάδα δράσεων του βαν των ΔΕΝ

 

perasmata_000_glauki
perasmata_001
perasmata_002
perasmata_003
perasmata_004
perasmata_005
perasmata_006
perasmata_007
perasmata_008
perasmata_009
perasmata_010
perasmata_011
perasmata_012
perasmata_013
perasmata_014
perasmata_015
perasmata_016
perasmata_017
perasmata_017a
perasmata_018
perasmata_019
perasmata_020
perasmata_021
perasmata_022
perasmata_023
perasmata_024
perasmata_025
perasmata_026
perasmata_027
perasmata_028
perasmata_029
perasmata_030
perasmata_031
perasmata_032
perasmata_033
perasmata_034
perasmata_035
perasmata_036
perasmata_037
perasmata_038
perasmata_039
perasmata_040
perasmata_041
perasmata_042
perasmata_043
perasmata_044
perasmata_045
perasmata_046
perasmata_047
perasmata_048
perasmata_049
perasmata_050
perasmata_051
perasmata_052
perasmata_053
perasmata_054
perasmata_055
perasmata_056
perasmata_057
perasmata_058
perasmata_059
perasmata_060
perasmata_061
perasmata_062
perasmata_063
perasmata_064
perasmata_065
perasmata_065a_pahni
perasmata_066
perasmata_067
perasmata_068
perasmata_069
perasmata_070
perasmata_071
perasmata_072
perasmata_073
perasmata_074
perasmata_075
perasmata_076
perasmata_077
perasmata_078
perasmata_079
perasmata_080
perasmata_081
perasmata_082
perasmata_082a_gennisea
perasmata_083
perasmata_084
perasmata_085
perasmata_086
perasmata_087
perasmata_088
perasmata_089
perasmata_090
perasmata_091
perasmata_092
perasmata_093
perasmata_094
perasmata_095
perasmata_096
perasmata_097
perasmata_098
perasmata_099
perasmata_100
perasmata_101
perasmata_102
perasmata_103
perasmata_104
perasmata_105
perasmata_106
perasmata_107
perasmata_108
perasmata_109
perasmata_110
perasmata_111
perasmata_112
001/116 
start stop bwd fwd

 Την 3η εβδομάδα δράσεων με τον Χαν επισκεφτήκαμε τη Γλαύκη, τη Μέση, την Πάχνη και τη Γενισσέα. Επίσης σταθήκαμε στο Ωραίο και στο Δροσερό, προκειμένου να προετοιμάσουμε τις δράσεις της 4ης εβδομάδες. Την εβδομάδα η διεργασία ανάμεσά μας, αλλά και ανάμεσα σε εμάς και τους οικοδεσπότες κάθε τόπου βάθυνε. Για παράδειγμα στη Γλαύκη σταθήκαμε στη δεξιότητα του “ακούω τον άλλο”, ενώ στη Γενισσέα η δεξιότητα αυτή αφορούσε το "ακούω τον εαυτό μου, όντας σε θέση να συνδυάσω εξωτερικά και εσωτερικά ακούσματα". Βασικοί ήρωες της εβδομάδας είναι μία αρκούδα και πολλά φλαμίνγκο: στη Γλαύκη η αρκούδα δωρίζει μία τρίχα από το μισοφέγγαρο στο στήθος της για να διδάξει πως θεραπεύεται η οργή, στην Πάχνη τρώει τον Πλοηγό με το σκύλο του (έναν συμβολισμό στην πίστη), ενώ στη Γενισσέα συμμετέχει στην απόπειρα να φάει ένα ψάρι που αποδεικνύεται γοργόνα και άρα δύσκολος αντίπαλος – έτσι διδάσκεται μέχρι που μπορεί να τραβάει το σχοινί. Όσο για τα φλαμίνγκο… τα λόγια είναι περιττά: έμαθαν και τα βασικά βήματα του φλαμένκο.

Τι σχέση έχει αλήθεια το φλαμένκο με τους διαμεσολαβητές μας; Επί της ουσίας, κατά την 3η εβδομάδα οι διαμεσολαβητές μας “χορεύουν” μαζί μας τον κοινό χορό – με λίγα λόγια συντονίζονται τα βήματά τους με τα δικά μας και έτσι δημιουργούνται οι ιδανικές προϋποθέσεις για την παρουσία μας στον τόπο τους. Κατά μία έννοια πραγματοποιείται η ευχή μας για την παρουσία διαμεσολαβητών που να νοιάζονται όσο νοιαζόμαστε!

Ενώ η Γλαύκη και η Γενισσέα διαπραγματεύονται το ακούω με τ’ αυτιά μου, η Μέση εστιάζει και στο ακούω το στομάχι μου, ενώ η Πάχνη μας διδάσκει το ακούμε αλλήλους. Οι έννοιες της διαπραγμάτευσης, αλλά και της ανατροπής μας υποχρεώνουν να σταθούμε στο ρόλο μας, να τον εμπλουτίσουμε ή και να τον ανατρέψουμε συνειδητά. Η στάση αυτή επιτρέπει σε προβληματισμούς να αναδυθούν και άρα να υπάρξει επανασύνδεση με το πεδίο. Παράλληλα, το “στομάχι” μας διδάσκει να προχωρήσουμε τόσο-όσο: όσο αντέχουμε για παράδειγμα. Αλλά διδάσκει και τη φροντίδα και τρόπους να τη ζητήσεις ή να τη δωρίσεις.

Διαβάζοντας τα γραφόμενά μας, παρατηρούμε ότι κατά την εβδομάδα αυτή η διεργασία των παιδιών και η δική μας αλληλοτροφοδοτούνται ανοιχτά πλέον.

Στη Μέση μας αφηγήθηκαν τα παιδιά για πρώτη φορά μια ιστορία που γνώριζαν αυτά (ίσως επειδή εν τω μεταξύ είχαμε εκπαιδευτεί να ακούμε καλύτερα), ενώ ήταν και η πρώτη ομάδα που κατάφερε να ζωγραφίσει συνεργατικά με ένα τελείως διαφορετικό τρόπο. Παράλληλα, ένα από τα αγόρια εκεί, μας δηλώνει ότι καταλαβαίνει τι λέμε κι ας μη γνωρίζει τη γλώσσα. Ένδειξη ότι η επικοινωνία λαμβάνει χώρα σε ένα άλλο, μη λεκτικό και άρα πανανθρώπινο επίπεδο.

Στη Μέση επίσης εμφανίζεται κάτι το “ανθρωποβόρο” (το πτερύγιο ενός καρχαρία στη λίμνη), το οποίο στην Πάχνη και τη Γενισσέα εκφράζεται τρώγοντας [όπου στην Πάχνη "μεταβολίζεται" το οικείο, στη Γενισσέα εμφανίζεται ο πρώτος κανόνας-απαγόρευση "να μην τρως τον εαυτό σου"]. Ίσως αυτό να είναι και ένα από τα “κρυφά” που έρχονται στην επιφάνεια στην Πάχνη – τρόποι να “τρώμε” – αλλά και η διάθεση να μοιραστούμε κάτι από τον τόπο μας με τους μουσαφίρηδες.

Την ίδια στιγμή, τα κουνούπια (η ενόχληση) στη Μέση αλλά και στην Πάχνη έρχονται να θέσουν ένα όριο στο τι μπορεί κανείς να κάνει, όπως το βάζουν οι τόποι και οι άλλοι τους κάτοικοι. Για την ακρίβεια αναγκαζόμαστε να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα “ενόχληση” ως εσωτερική διεργασία της ομάδας, καθώς εμείς είμαστε εκείνοι που κουβαλούν τα κουνούπια μαζί τους από τη Μέση στην Πάχνη ή από τη θάλασσα στην κορφή του βουνού! Κατά μία έννοια τα εμπόδια που συναντάμε εμπρός μας είμαστε εμείς.

Το να δεις τον εαυτό σου σαν το εμπόδιο που συναντάς στο δρόμο σου σημαίνει ν’ ακούς – για άλλη μια φορά – και έτσι επιτρέπεται στα παιδιά και τις έφηβες της Γενισσέας να σταθούν στην καρδιά τους γεφυρώνοντας το μέσα με το έξω, πιάνοντας τον αέρα (δηλαδή το άπιαστο – αλήθεια, πώς μπορεί να πιάνει κανείς δίχως να πιάνει;). Η εσωτερική σχέση με το έξω επιτρέπει στα πεδία να μεταβληθούν, δηλαδή στις ανθρώπινες σχέσεις να λειτουργήσουν. Και κάπως έτσι, έρχεται ένα αγόρι τριών χρονών κατά τη βραδυά της αφήγησης στη Γαλάνη να γκρεμίσει τον αόρατο τοίχο ανάμεσα σε εμάς και τους κατοίκους του χωριού: πετώντας πέτρες καθώς επιδιώκει να “βγάλει ήχο” – δηλαδή να “ξυπνήσει” κάτι!

Καθώς βαδίζουμε πλέον στην 4η εβδομάδα δράσης, έχουμε στα χέρια μας ένα κουβάρι, το οποίο εμφανίστηκε ως λέξη σε αφήγηση στην Πάχνη, για να αποκτήσει σάρκα και οστά τη Δευτέρα αυτή στο Ωραίον. Έπεται…